تکنولوژی ارتباطی

تکنولوژی دانشگاه علامه

تکنولوژی دانشگاه علامه

نقد شبکه های اجتماعی به نقش کاربران ارتباط دارد

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۳۵ ب.ظ

ظهور تکنولوژی های نوین ارتباطی در عصر حاضر به همراه تحولاتی که در فضای مجازی بوجود آمده است، بسیاری از کارکردهای خانواده ها را دچار اختلال کرده است. در مباحث آسیب شناختى نهاد خانواده، یکى از محورهاى مهم، بررسى آسیب­هاى ناشى از تحولات خانواده است. تحولاتى که خود منشأ بروز دگرگونى­هایى عمیق و اساسى در نوع روابط و ارزش­هاى خانوادگى مى­باشند. بسیارى از این تحولات و دگرگونى­ها از بیرون، بر خانواده تحمیل مى­شود. از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه­ها و نگرانى­هایى را بر خانواده­ها تحمیل نموده است. موضوعی که در تمام جوامع موضوعیت داشته و محدود به جامعه­ و یا اقلیتی خاص نمی­شود. به دلیل ویژگی­های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امکان و یا توان کافی برای شناخت دقیق این فضا و کاربردهای آن را به دست نیاورده­اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی کودکان از این فضا باعث شده است که یک فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی­های سنی و شخصیتی و کنجکاوی­های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند. در این پژوهش نگارندگان به بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن بر خانواده ها پرداخته و راهکارهایی جهت مقابله و کاهش تهدیدات اینترنتی در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و ... ارایه می شود.

بسیاری از کاربران تصور می‌کنند که با دریافت تیتر و لید مطالب گوناگون در فضای مجازی با سواد می‌شوند ولی مواد اصلی و مطالعه واقعی بر اساس سنت های گذشته منتقل می‌شود.
وی از رسانه‌ها خواست تا در حوزه فضای مجازی مطالبه گر باشند و افزود: البته رسانه‌ها باید در این زمینه پاسخگو نیز باشند که چه برنامه هایی در این زمینه دارند و چه فرهنگی را در جامعه ترویج می‌کنند.
تیمورپور خواستار توجه به صنعت رسانه شد وگفت: اساتید مدیریت رسانه به ویژه در اقتصاد رسانه تلاش کنند تا اقتصاد پایدار در این حوزه ایجاد شود.
Image result for ‫نقد اجتماعی برنامه های مجازی‬‎

  • مرجان مسجدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی